Ahad, April 18, 2010

aku tak pandai melukis.....



Hari ni, aku minta bebudak aku tunjukkan folio depa. Dah berbulan aku bagi,masih ada juga yang tak siap. Aku tanya pasai pa tak teruskan dengan lakaran. Depa boleh kata depa tak tau lukih. Aku nak maghah pun,depa dah besaq2 dah. Nak aku pukui,faham2 ja la mak pak la ni. Pantang lepa dapat peluang,mau kena tibai balik.Bukan semua la,sesetengah   ja.

Malaih aku nak layan depa,aku tanya mudah ja..oghang gila kalau kita tanya depa gila ka dak apa depa jawab?tentu jawab dak gila. Mcm tu la jugak hangpa,Bukan hangpa tak boleh lukih,cuma hangpa tak mau buat ja.

Bagi aku,bila aku minta depa blajaq lukih,aku bukan nak depa jadi mcm aku.Bukan juga nak depa jadi pelukih agung.Aku cuma nampak seni tu dapat membentuk jiwa yang halus,dapat membina nilai yang positif dalam dighi depa. Selain tu,depa dapat juga meluahkan perasaan depa,menjadikan kertas tu medan depa melepaskan atau meluahkan perasaan. Aku harap depa dapat jadi manusia yang tenang dan damai meniti haghi. Tak mudah gabra. Sebab tu aku selalu kata kat anak2 aku,aku tak mau depa malu dengan hasil keja seni depa kerana apa yang depa lukih tu adalah luahan dan diri depa. Aku nak depa jadi diri depa,tu ja.Bukan nak depa jadi aku.

Hat aku paling syok,ada soghang budak aku tu,tunjuk kat aku hasil keja dia,punya la lawa. Aku tanya dia,betoi ka hang yang buat ni. Sengeh2 ja dia jawab..dak aihhh,mak yang buat. Waaa..kagum aku. Memang mak dia pandai lukih. Aku kata kat dia,kalau mak hang buleh lukih mcm ni,awat plak hang tak buleh?
Dia jawab pa....hehehe je.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.