Selasa, Mac 15, 2011

Susahkah melukis...?

Soalan yang sering ditanya pada aku..tak kira oleh sapa,orang yang tengok aku lukis ke atau anak murid aku sendiri.

Sebenarnya,bagi aku,jawapan ni ada dalam kepala masing-masing. Melukis..sesuatu yang abstrak. Apa yang nak dilukis,macam mana nak mula,dari mana nak mula,guna apa...tu pun pilihan masing-masing. Yang pentingnya,lukislah dari hati.

Pedulikan dengan bahasa-bahasa formalistik dalam seni. Ketepikan aliran-aliran seni yang bagi tak biasa dengannya,boleh menyesakkan dada,mematikan gerak tari tangan. Pedulikan karya-karya orang lain yang ada kalanya,sungguh memukau mata,tapi mematikan keinginan sendiri untuk melukis bilamana merasakan karya orang itu lebih bagus,aku tak bagus. Jangan lupa,lukisan itu luahan perasaan,yang dibentuk dengan garis-garis,lorekan-lorekan,titik-titik atau apa juga rupa bentuk yang terhasil dari tarian tangan.

Jangan juga lupa, karya orang lain tu,luahan hati mereka,manakan sama dengan perasaan kita. Lain orang,lain pelukis,lain penampilan dan garapannya.Yang penting,melukislah!!!


Yang pentingnya,bagi aku,pilih subjek apa yang nak dilukis,gerakkan jari,hayunkan tangan,enjoy dengan gerak hati. 'Contenglah' kertas dengan bahasa hati...binalah garis-garis dengan rasa hati. Kalau ada rasa marah,marahlah pada kertas,pada kain,tumpahkan amarah tu secukup rasa. Kalau sayu,tumpahkanlah tangisan hati ke atas kanvas,hamburkan kesedihan,kemarahan,atau apa juga rasa hati. Melukis tidak salah kerana melukis itu adalah menumpahkan perasaan atas medium yang 'dibenarkan'.

Dan,yang terakhir,paling penting...jangan dibuang lukisan tersebut,walau seburuk mana pun,JANGAN DIBUANG. Setiap lukisan itu sebenarnya mempunyai nilai tersendiri. Mungkin hari ini ia tidak begitu dipeduli.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.