Selasa, Mei 18, 2010

Soalan kertas 2 PPT 2010

Peperksaan Pertengahan Tahun

Penddikan seni Visual

Kertas 2

Masa: 2 Jam



Arahan:
Pilih dan jawab satu soalan sahaja


1. Banjir kilat telah melanda rumah anda. Setelah air surut kelihatan lumpur dan sampah sarap meliputi lantai. Anda dan adik sedang membersihkan lantai rumah. Lukiskan suasana tersebut.


2. Seorang pekebun sedang mengasah parang di kebunnya. Di tepinya terdapat sebatang cangkul dan beberapa biji kelapa. Gambarkan keadaan ini dari jarak dekat


3. Lukiskan pemandangan yang menunjukkan sebatang anak sungai. Di kiri dan kanan sungai itu ditumbuhi rumput-rumput dan pokok-pokok. Lukisan anda hendaklah menunjukkan ruang depan, tengah dan belakang.


4. Suatu pemandangan yang indah di atas sebuah planet. Kelihatan satu makhluk ganjil berjalan-jalan di celah-celah batu batan yang beraneka rupa. Lukiskan suasana fantasi ini.


5. Seekor ikan besar terletak di atas papan pemotong. Di tepinya terdapat sebilah pisau dan sebuah besen yang berisi beberapa ekor ikan. Lukiskan keadaan ini dari jarak dekat dengan memberi fokus kepada bentuk dan jalinan.

6. Di dalam sebuah akuarium terdapat 3 ekor ikan yang berlainan bentuk sedang berenang. Di dalam akuarium itu terdapat beberapa hiasan. Gambarkan suasana ini dari jarak dekat.


SELAMAT MENJAWAB

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.